Vytvořené materiály
- testy
- hry (párovací hry, AZ kvíz, Neriskuj)
- legrácky (Poznej)
Soutěž o ceny
- K čemu se používá tato věc?
Vysvětlení účelu a slosování správných odpovědí bude na závěr konference. (Upraveno: Je na konci tohoto souboru)
Tip: používá se k věci, která běžně zajímá i spoustu matematiků, pokrývá i látku střední školy
- Zajímavost: po pochopení principu budete mít určitě spoustu nápadů (a studenti ještě víc!) jak tuto věc nahradit věcmi, které běžně vídáte kolem sebe, používáte každý den a nikdy by vás nenapadlo je použít k danému účelu
Materiály v projektu
Proč PDF?
- V době psaní projektu (cca 2011) nebyla k PDF konkurence v oblasti zobrazování matematických výrazů. PDF bylo standardem pro publikování matematických prací. Bylo k dispozici programové prostředí (AcroTeX).
- Dnes jsou matematické výrazy pohodlně zobrazitelné i v html $$x_{1,2}=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}$$
Proč Adobe Reader?
- Obsahuje Javascripty. (V html běžné již dlouho, v PDF nebyla jiná volba)
Proč ne html a tablet?
- V roce 2011 projektu byl problém s matematickými výrazy v html a (skoro) nebyly tablety.
- Technicky je dnes možné otázky projektu zobrazit v html, ale není hotové vhodné prostředí pro tvorbu testů (zejména s ohledem hladké integrace matematických výrazů do textu)
- Problém s "hodně našlapanými" stránkami v párovacích hrách -- v PDF přesně víme, co kde bude zobrazeno, u přenosných zařízení nevíme ani to, jaký bude poměr stran pro zobrazení a jestli bude zařízení nastojato nebo naležato.
Postup prací na materiálech
Původní představa:
- vytvoříme prostředí pro vývoj materiálů
- pro každý tiket vytvoříme PDF
- doladíme připomínky
- zfinalizujeme a nebudeme na něj již sahat.
Realita:
- požadavky se průběžně mění
- zapracovávají se inovace
- měnily se i odsouhlasené tikety
- grafická úprava
- ovládací prvky
- finální hodnocení
- při otevření se permutují nabízené odpovědi
Jak to fungovalo
- Na serveru a u každého TeXaře byly všechny zdrojové kódy.
- Po editaci TeX souboru se nová verze s krátkým komentářem nahrála na server (bitbucket.org) - jedině toto neprobíhalo automaticky, ale na kliknutí.
- Server se zdrojovými texty dal echo kompilačnímu serveru (náš linux server).
- Kompilační server stáhl aktuální verze materiálů vytvořil finální nebo testovací PDF (poznal podle krátké značky ve zdrojáku co se očekává) a dal echo serveru "s webem".
- Webový server si stáhl vytvořená PDF. Od odeslání z počítače TeXaře uplynuly tři vteřiny. V té době kompilační server "kostil" TeX soubor, rozkládal ho na jednotlivé otázky, vytvářel náhledy otázek, seznamy otázek atd.
- V noci se spustily kontroly pravopisu, kontroly toho, že všechny denní akce proběhly bez problémů, jestli se nezměnila otázka použitá v Neriskuj nebo v AZ Kvízu apod.
- Jednou za dvě hodiny se kontrolovalo, jestli je k překladu Neriskuj. Pokud ano, zkompilovalo se a nahrálo na webový server, případně se odeslalo hlášení o chybě při překladu.
Jak jsme toho dosáhli
- Skoro nic jsme neprogramovali od nuly, jenom využívali hotová řešení.
- U rozšiřitelných řešení jsme používali moduly a přidali několik skriptů.
- U ostatních řešení jsme modifikovali zdrojové kódy (někdy bohužel velmi podstatně).
Často platí: Problém který máme již někdo řešil před námi a na netu je několik vhodných nástrojů, které je možné použít.
Jaká taktika se osvědčila během projektu
- Používat nástroje garantující stabilitu a určené pro daný účel
- TeX, PDF, Drupal, Mercurial, Wiki
- Používat cloudové služby, ale nebýt na nich závislí
- v projektu: bitbucket.org
- Používat rozšířené postupy, využívat řešení druhých autorů (pozor na
licence!)
- v projektu: AcroTeX, Tikz
- Nesoustředit se jen na daný úkol, ale myslet globálně :)
- v projektu: kromě testu jsme v souborech měli smluvená místa pro značky (hranice otázek, místo pro makra, příznak rozpracovanosti testu apod.)
- Soustředit se na obsah, ne na formu
- v projektu: vlastní jednoduchý systém pro vyznačení otázek, správných odpovědí, špatných odpovědí
Po bitvě je každý generál generátor
Na konci projektu byly k dispozici
- seznamy otázek
- přiřazení otázek do kategorií podle obtížnosti a zaměření
To umožnilo sestrojit generátor testů
- uživatel vybere otázky
- odesláním požadavku na generování spustí kompilační server tvorbu finálního PDF a sestaví test
- po sestavení PDF kompilační server odešle požadavek na import webovému serveru
- cca po dvou vteřinách je vše hotovo
Zdrojový text této prezentace
Příklad aplikace myšlenek použitých v projektu při práci na běžných materiálech pro výuku (jednoduše, s použitím rozšířených nástrojů)
markdown: jednoduchá čtivá varianta čistého textu, jedním příkazem je možno ji překlopit do PDF, PDF prezentace, docx, epub, html stránky, html prezentace
# Materiály v projektu
## Proč PDF?
* V době psaní projektu nebyla konkurence v oblasti zobrazování
matematických výrazů. PDF bylo standardem pro publikování
matematických prací. Bylo k dispozici programové prostředí
(AcroTeX).
* Dnes i v html $$x_{1,2}=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}$$
## Proč Adobe Reader?
* Obsahuje Javascripty. (V html běžné již dlouho, v PDF nebyla jiná volba)
## Proč ne html a tablet?
* V začátcích projektu byl problém s matematickými výrazy
* Technicky je dnes možné otázky projektu zobrazit v html, ale není
hotové vhodné prostředí pro tvorbu testů.
* Problém s "hodně našlapanými" stránkami v párovacích hrách -- v PDF
přesně víme, co kde bude zobrazeno, u přenosných zařízení nevíme
ani, jaký bude poměr stran pro zobrazení a jestli bude zařízení
nastojato nebo naležato.
Zodpovězení otázky
- Jedná se o Prytzův planimetr
- Pravděpodobně nejpodrobnější popis v češtině je v následující patentové přihlášce
- Video 1: srovnání tří planimetrů
- Video 2: planimetr ze lžičky pro výpočet $\int_0^1 \sqrt{1-x^2}\,dx$
- Video 3: planimetr z nože
- Obrázek: planimetr z koloběžky (Autor Petr Hasil)
- Rozcestník s dalšími informacemi: Planimeters from the point of view of a mathematician